SVAREN PÅ FRÅGESTUND!

här kommer alla svaren på frågestunden! hoppas ni fick det svar ni ville!
(när det inte står tex Julia eller Frida så är det vi båda som svarar i ett svar!)

1.
Har ni några övningar/tips på hur man kan komma närmare sin häst?:  man får ju vara mycket med hästen prata med den,klappa och berömma den, liksom verkligen visa att den betyder mycket för dig.

2.
vart redigerar och fixar du dina bilder? : jag använder mig av photoshop när jag fixar bilder.

3. Rider ni varje dag? om nej, vilka dagar, eller hur ofta?: Julia: nej jag rider inte varje dag jag brukar rida 6 dagar av 7, chippen mår bra och blir glad av att röra sig. chippen brukar vila på onsdagar annars rider jag resten.
Frida:  Nej, jag rider inte varje dag för jag tycker att hästen ska få vila någon dag, precis som vi vill vila ibland. Jag rider 5-6 gånger i veckan, men inte förra veckan, eftersom vi hade så mycket prov. Jag rider oftast måndagar,onsdagar,torsdagar, lördagar och söndagar

4. har ni ridit Islandshäst?: Julia: ja det har jag faktiskt, det är väldigt rolig jag tror jag har gjort det ungefär 6-7 gånger.
Frida: Nej, tyvärr inte. Men jag skulle jättegärna vela göra det!
5.Hur många hästar har ni i era stall?: Julia: vi har eget stall,och vi har 4 hästar just nu. Men vi har 14 boxar i hela stallet så vi använder inte så många boxar ;)
Frida: I vårt stall finns det 4 stallplatser, men just nu är där bara tre hästar.

6. Kan ni inte skriva ett inlägg om hur ni har det utanför häst-livet? kanske lite skola, kompisar, eller någon som har hänt innan i livet? Jo visst det kan vi väl försöka göra!

7. vad är era mål och satsningar med era ponnyer?: Julia: Mitt mål med chippen är nog att tävla så högt som möjligt,jag tror inte att chipp klarar sig bland dom internationella ponnyerna,men man kan inte vara säker.
men ja vi ska väl försöka kanske om det går framåt nu i vinter ska ska vi försöka komma så pass högt att vi kvalar till SM och kanske till och med kommer dit! Det vore verkligen super kul,men jag har ingen press eller så det tar den tid det tar :)
Frida: Mitt mål innom 2011 är att rida regonal LB:1 och starta LA:1 med bra procent. Men mitt mål med min ponny är att rida så höga klasser som vi klarar av.

8. Vad tävlar ni i för klasser?: Julia: jag tävlar just nu med chipp regionalt La:1 och LA:P1 men nu till 2011 kommer vi satsa lite högre.detta år har vi inte tävlat högre för jag ju bara haft chippen drygt 6 månader.
Frida:   Nu tävlar jag LC:2 och LB:1 i dressyr, men nästa år vill jag komma upp i LA:1

9. Vart bor ni?: Vi båda bor i Skåne,utanför Malmö

10. hur länge har ni haft era ponnyer? : Julia: Ja som jag sa tidigare så har jag inte haft chippen så länge drygt 6-7 månader. fick honom när min andra ponny blev skadad och vi fick beskedet om att hon inte kommer kunna tävla mer.
frida: Min häst är 6 år. Och vi köpte henne när hon var 1 år. Så jag har haft henne i 5 år

11. frida ? hade du velat bo på en bondgård med din häst ?: Ja, jag hade jättegärna velat bo på en gård!

12. julia? hade du velat har din häst i nån annans stall: Ibland skulle man vilja det för att ha fler att snacka och rida ut med, hade nog varit kul ett litet tag,har aldrig haft min häst i någon annars stall,men slutsatsen blir ändå nej! haha jag trivs bra med eget stall och man kan fixa med vad man vill.
Har ni några övningar/tips på hur man kan komma närmare sin häst?
13. kan ni inte berätta om dom hästarna ni haft innan?: jo visst det kan vi fixa i ett inlägg i veckan!

14. Julia? Vad är din häst/ponny för ras?: Chippen är faktiskt helt okänd jag vet nästan inget om honom,men han har nog lite olika blandningar,man får filura på det själv, det ända jag vet är att han kommer från norrland ;)

15. kan ni inte göra en lista på olika häst-bloggar som ni läser, och skriva lite om dom?: Jo visst det kan vi också fixa nu nån gång i veckan!

16. vilka dressyr program gillar ni bäst? : Julia: av dom program som jag ridit så måste jag säga LA:P1 mycket saker som händer,inget tråkigt program,passar min häst väldigt bra, eftersom att det är mycket rörelser tex sidvärtsrörelser som han är väldigt duktig på. men jag har ju inte tävlat högre så kan inte säga något annat förtillfället.
Frida: Jag tycker att LB:1 är ett trevligt program.

17. och varför just dom?: Julia: Jag skrev det på frågan ovanför ;)
Frida: Vet inte riktigt. Men jag tycker det är bra rörelser

18. har ni eget stall? : Julia: haha ja, har skrivit det i några andra frågor också.
Frida: Nej, jag och min syster hyr in sig i någon annans stall.

19. hur skulle er drömhäst se ut? vi går nu efter färg,och kunskaperJulia: Jag kan ju säga att jag har min lilla dröm ponny! (: nej men jag älskar verkligen chippen för den han är, mysig och kelig,och alltid så arbetsvänlig, och gillar att få instruktioner. men ska jag  säga en drömhäst så blir det en helt svart häst, som Totilas han är verkligen en drömhäst för mig.
Frida: Min drömhäst är inte en grov häst utan den är smäcker. (smal och smidig) Det ska vara välutbildad och en fin häst att titta på, Den ska ha fina gångarter som verkligen älskar att träna och tävla. Och..hmm.. den ska ha ett gulligt/fint huvud med glimten i ögat. Den ska vara kolsvart med fyra vita strumpor och en vit bläs och mule. Svansen och manen ska vara glansig. Det var nog det mesta

20. vad är ditt mål under 2011?: Julia: jag har inga krav på hur långt vi ska komma men så klart så högt som möjligt går det bra nu i vinter satsar jag lite på att försöka kvala in till SM och vara med där.
Frida: Mitt mål innom 2011 är att rida regonal LB:1 och starta LA:1 med bra procent.

21. Hur gammla är era hästar: Julia: chippen är 11.
Frida: 6 år.

22. hur länge har ni haft dom?: Julia: jag har haft chippen i drygt 6-7 månader.
Frida: Jag har haft Pee Wee sedan hon var 1 år. Så jag har haft henne i 5 år, men bara ridit henne i 2-3 år.

23. hej, undrar hur ni gör när ni skriver sånt stort ->
" //Julia eller Frida:

vissa frågar var ganska lika varandra, men eftersom att vi sa att vi svarar på alla så får vi ju göra det också! vi gör dom som bilder i photoshop.





Kommentarer
bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0