En vanlig träning

fick frågan om jag kunde skriva hur ett vanligt tränings pass ser ut för mig och chippen.
så jag tänkte göra det nu, jag gör honom i ordning sen brukar jag skritta fram honom i drygt 10 min efter det tar jag lite lätt i tyglarna så att han går låg i nacken, efter det kortar jag upp tyglarna ännu mer och jobbar lite med sidvärtsrörelser och får honom i rätt form. sen travar jag honom ganska låg i nacken på inte super korta tyglar värmer upp honom, sen gör jag igen sidvärtsrörelser i traven då, (chippen blir väldigt mjuk och avslappnad av att få göra sidvärtsrörelser.
när jag gjort allt detta i båda varven kortar jag upp tyglarna får honom i rätt form och börjar trava i samlad form. jobbar lite med traven och får honom igenom i båda varven, får jobba lite mer i vänster för att han är mest stel där. sen när vi kommer till galoppen så rider jag honom mycket framåt i början och får igång hans ben riktigt, när jag gjort det ett tag så börjar jag samla honom i galoppen och då har han kommit igång med bakbenen så då blir det ännu bättre när jag samlar honom. det gör jag också i båda varven.
om vi går till en träning för helena så jobbar vi ganska mycket på det som vi har svårt för, eller behöver träna mer på kan man säga, just nu jobbar vi mycket på samlad trav/galopp alltså vi tränar FEI rörelserna. en träning för helena gör att chippen blir väldigt mjuk i båda varven, vi tränar för helena 2 gånger i veckan och sen tränar jag själv ungefär en gång i veckan om det inte är jätte dåligt väder så det inte går att rida ut, efter som att chip mår bättre och blir finare av att gå så försöker jag att rida så mycket som möjligt men ibland så hinner jag inte träna hemma och då blir det bara för helena men jag tycker att det kan räcka ibland efter som att han är så lätt i handen och så framåt för att jobba alltid arbetsvillig och glad för att träna. när jag tränat så länger jag ner honom och travar av honom på ganska långa tyglar, travar något varv i båda sidor. När jag är klar så ger jag honom socker alltså stretgar hans hals, och sen skrittar jag av i ungefär en kvart efter som att det är viktigare att skritta av än att skritta fram brukar jag skritta av 5 min längre än jag skrittar fram.
en träning jag gå på allt mellan 20-45 min, för helena har jag en tid på 45 min så där brukar jag rida så länge men är jag hemma och han är jätte fin så räcker det med 20 min.
har du/ni fått ett litet svar på det ni undrade över? (:
en bild på mig och chipp för kanske en vecka sedan.

Kommentarer
bloglovin
Postat av: josefine

Sjukt fin ponny!

2010-12-13 @ 09:13:01
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0