Varför man inte ska ha händerna nertryckta i sadelen

Detta fick jag som förklaring:

Om du håller dina händer nertryckta i sadelen och ska röra på dina händer, så finns där ingen plats för det.
Då trycker du händerna ut mot låret och bakåt och där finns inte heller någon plats, och då självmant lutar du dig frmåt för att få plats med att röra på händerna. Och då blir ju allting fel.
Därför ska du hålla upp händerna så att det blir en rak linje mellan tygel och arm, men inte dra uppåt för att du höjer handen, och sitta lite tillbaka i sadelen.
Helena sa att det var som en ny värld som öppnades när hon lärde sig detta och då var hon mycket äldre än mig
(jag är 13 år) och därför vill hon att jag ska lära mig det så fort som möjligt.

Lite klöddigt, men försök att förstå ;)

försök att hålla handen och armen på detta sätt, det förändrar allt!

vinnaren av veckans blogg är: enewe.blogg.se




Kommentarer
bloglovin
Postat av: Klara

Många lär sig att rida med händerna "nere" på ridskolor, eftersom ofta nybörjarna drar hästarna i munnen och sitter ostadigt. Då får de hålla i sadlen, eller trycka händerna mot manken.

Skälv tycker jag också att de är bättre att ha handen som på bilden, men man kan inte sitta med handen där uppe om inte hästen går gå tyglen med huvudet där, för har hästen huvudet längre ner blir ju tygellinjen en annan och man ska inte dra hästen upp i den formen utan den ska göra det av sig skälv, när den har tillräckligt bra muskler.



ps. Fin blogg! :D

2011-02-12 @ 07:52:05
URL: http://ponnymuffarna.blogg.se/
Postat av: Katrinne

Förstår precis vad du menar!

2011-02-12 @ 11:36:14
URL: http://ryttare.blogspot.com
Postat av: Emma

Tycker likadant, kul att ha lite tips och sånt i bloggen. Fortsätt gärna med det, det var lite kul att läsa.

2011-02-12 @ 21:23:37
URL: http://theponilife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0