Angående mina ben

Tänkte bara fråga ER om lite tips.
Får ofta kommentarer när jag lägger ut videos att jag sitter och skänklar hela tiden, och
att Hickan kommer bli skänkeldöv osv..
Det är inte så att jag sitter och skänklar honom hela tiden med flit utan att jag har jätte svårt med att sitta stilla med min ben.
Så har ni några tips på vad man kan göra för att inte dem ska sitta och gunga hela tiden.
Och jag nudar honom inte även om det ser ut så i varje steg.
Så om ni har något tips så skriv allt ni kan tänka er.
Det hade jag verkligen uppskatat.
Skriv gärna också vem det är som kommenterar så att jag kan fråga dig / er om ni har några tips.
Snart kommer bilder från samma pass som filmen.
Men om ni har tips så kommenera, hade hjälpt riktigt mycket.
P.s bästa tipset får en länkning.
/ Ida

Kommentarer
bloglovin
Postat av: Alva

hade jag varit dig skulle jag tagit bort stigbyglarna, utan dem måste du tänka lite mer vad du gör av dem, och då kan man försöka att hålla om lite mer vaderna så att benen får en mer stabil plats.



hoppas ud förstår hur jag menar! (:

2011-07-10 @ 16:57:20
URL: http://islandshastryttaren.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Träna utan stigbyglar! Då kommer man ner i sadeln mycket bättre & skänklarna hamnar ofta i precis rätt läge! Jag har haft stolsits & jag har suttit med benen på helknäppa vis rätt ut & helt ostadigt, men det kommer! Försök att vara följsam i sätet med, sittbenen ska vara i sadeln hela tiden, tänk på att man inte ska SITTA STILLA när man rider, men ska gunga med i hästens rörelser, som när man driver med sätet i skritten du vet.. Håll om lite med överskänkeln -men utan att spänna dig vid höfterna. Känner att jag är väldigt bra på att skriva för långa & krångliga beskrivningar... haha, hoppas du får ut något av det xD :D

Annars såg det bra ut, kämpa på! :)

2011-07-10 @ 22:17:30
URL: http://svennung@bdb
Postat av: mathilda

åh, just det, om du är osäker på vad jag menar med sittbenen, så släpp stigbyglarna när hästen står stilla, och luta dig bakåt & dra upp benenframmåt, då brukar man känna som två ben i baken typ.. fint det låter haha! men dem ska iaf vara i sadeln hela tiden, man ska kunna känna dem typ.. sånt här är så mycket lättare att visa än att skriva haha.. fail.. ^^

2011-07-10 @ 22:21:19
Postat av: Sandra

Rid barbacka! Gjorde jag är jag skulle lära mig sitta ner i lägningar, jag red barbacka som en tok nästa varje dressyrpass, och tillslut funkade det!:) och så fort jag känner att jag har svårt att sitta ner så tar jag ett barbacka pass, funkar kanoners!:)

2011-07-11 @ 13:47:49
Postat av: ullis^^

rid mycket utan stigbyglar som alla andra skriver, och försök att hålla om hästen mer med skänkeln inte så att den blir skänkeldöv, utan bara som ett stöd, be din tränare att skippa dressyr filandet på hästen ett tag och be henne koncetrera sig på din sits och skänkeläge, be något ta hästen i longeringslina, sätt en inspänning på och sitt och bara koncentrera dig på att hitta rätt possition(stavas?) i sadeln, för jag vet inte men du kanske spänner dig för du sitter fel, och på så vis spänner du låren och blir slapp och spänd i vaderna. som sakt jag tror att det är viktigt att du får sitta och känna efter ett tag bara^^

2011-07-12 @ 16:07:38
URL: http://www.toprider.bloggplatsen.se
Postat av: Ida

Jag tycker som föregående talare, rid barbacka! Då har du ingen sadel som du kan "säkra" dig i, utan måste hitta den naturliga balansen. Jag tror även om du har problem med att underskänkeln liksom "hänger löst" spänner du dina lår och överskänkel för mycket. Hitta hästens balans och slappna av! Åk med lite, det gör inget. Det är meningen att ryttare och häst ska bli ett, därför måste du slappna av och följa med hästen. Du springer ju inte själv hoppas jag! ;)

2011-07-13 @ 21:27:15
URL: http://sorbu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0