utseende?

tänkte bara skriva lite fort då jag tycker det är helt fel att bedöma på detta viset.
I dagens tävlingar så dömer dom ner skäckar, varför? är det för dom är prickiga? eller vad är det..
Jag tycker det är helt fel, är det en fin skäck varför inte ge den poängen den faktiskt är värd!
själv har jag sätt väldigt många fina skäckar som både rör sig fint och är väldigt duktiga..
Och det känns ju som det bara är i Sverige som det är så, i danmark finns det många som det går väldigt bra för. Jag vill inte heller bara rikta detta inlägg till skäckar då det gäller andra också, Jag kan säga att jag tycker inte heller skäckar är det vackraste jag sett, men är dom duktiga och fina då ska dom få poängen dom förtjänar. Likaså Fjordningar kan bli nerdömda.. Detta är helt fel, tänk så hittar man en toppen ponny men så kanske den är prickig, kan man inte köpa den då bara för det?
har även en känsla av att många dömer efter den typ av ponny dom gillar, någon kanske gillar dom mer lätta och dansade ponnyerna, och så blir en lite maffigare nerdömd pågrund av utseendet.. och någon gång kanske det är nån som gillar dom lite maffigare ponnyerna och då blir dom andra nerdömda fast dom kanske egentligen förtjänar mer poäng.. jag har sett detta mycket, och man blir nästan lite ledsen av att dom gör så.. Dömer upp ponnyn som hade bättre gång och var vackrare att titta på, men som knappt var på tygel och hade massor med missar, och dömer ner den lite maffigare ponnyn med inte den gången, men väldigt stadig och lydig och inga missar..
Så jag måste verkligen Hissa domare som dom inte bryr sig över utseendet utan dömer efter det dom egentligen ska. Och det är klart dom kollar på hur ponnyn rör sig, men dom ska ju inte döma efter utseende.
För det kan ju inte vara så att man måste köpa och hitta en ponny som är vacker, som har gång och allt det där, men den behöver inte vara stadig på tygel och kan nästan ha hur mycket missar som helst.
Hörde nån gång att har man inte en dyr ponny har man ingen chans, och det tycker jag verkligen att man har! rider man den på rätt sätt och allt det så är det klart du har chans, Visst det är klart man inte kan komma ut på en internationell tävling med en ponny som knappt har steg,och är ostadig så ni inte missförstår mig för det är inte det jag menar..
Jag håller helt och hållet med om att det är roligare att titta på en ponny som har steget och är vacker, men bara för det tycker jag inte att man ska döma ner dom andra.. Alla måste ha en chans!
Jag kan säga att chippen har heller ingen super gång och är jätte vacker, och har internationell kvalité, Men han är så himla underbar att rida, och vilken känsla man kan få, och känslan är ju verkligen viktig! men jag är alltid nöjd när jag kommer hem ifrån tävling! Jag älskar när folk kommer och säger gud vilken fin ponny du har! man blir så himla glad. Så jag tycker verkligen att man ska ge alla en chans.. :)
"även en ful häst blir vacker om den rids på rätt sätt"
tycker det är så rätt sagt :)

Kommentarer
bloglovin
Postat av: Sara

Tycker du har helt rätt, förutom det där om att köpa sig vinster. På lägre nivå än vad du tävlar, typ LB och mörjligtvis LA så är det ju ofta så att den som har, inte dyraste, men absolut duktigaste ponnyn ofta vinner. Fast ännu mer i hoppningen då..

:)

2011-05-22 @ 20:37:02
URL: http://varldenurminaogon.blogg.se/
Postat av: --

håller och hållet med dig!

på tävlingen jag var på igår var det bara smala typer som fick höga poäng i klassen jag va med i. den som vann tror ja fick 65%, och dom lägsta poängen låg på 40-45 %, och det va typ dom grövre typerna :s

2011-05-22 @ 21:00:32
Postat av: Linn

Håller helt med. Min ponny var ganska billig och ung. Men det var en dommare idag som tyckte om lite grövre hästar så då dömmde de ner mig och min ponny fast det gick hur bra som helst. Jag blir så ledsen när sånt här händer. Tycker det är helt fel!



Det går oftast bra för oss på tävlingar fast han var billig att köpa.

2011-05-22 @ 21:14:48
URL: http://finasteponnyn.blogg.se/
Postat av: Fredrika Källström

Bra inlägg!



Min ponny är fula ankungen på marken, med underhals och överbyggd högt och lågt. Men när hon är avspänd på banan är hon världens bästa och bara dansar fram! Då kan ingen kalla henne ful, inte en enda. När jag i mars fick kommentaren "Elegant ponny" så kändes det som en seger!

2011-05-23 @ 21:40:38
URL: http://tavlingsduon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0